Mastodon designing futures where nothing will occur

maandag 26 februari 2018

Mute: Weimar 2.0 binnen handbereik



Het grote probleem van de hedendaagse sciencefiction is nog steeds de dystopie. Het cliché, dat heel traag in het genre is geslopen en een verstikkende invloed is gebleken. De paranoia, de controlestaat, milieuvervuiling en hackers voelen inmiddels als een nieuw soort naturalisme. Dus hebben we nieuwe werelden nodig, dat wat sciencefiction altijd heeft gepresenteerd. Wat Mute, de nieuwe film van Duncan Jones, interessant maakt is dat het op subtiele wijze een uitweg biedt.

Daarvoor keert Jones terug naar het vasteland van Europa, wat direct een positie biedt tussen de twee grote polen van Amerikaans fascistoïde cyberpunk ter verering van de blanke man en Japans techno-animisme. Net als zijn vader vindt hij in Berlijn een ander soort stad, een nieuw futurisme. Dit Berlijn uit de toekomst voelt goed, bevindt zich in hetzelfde tijdspoor als de originele Blade Runner maar heeft zijn eigen sfeer.

 

Het is een omgeving die zich leent voor verhalen op straatniveau. Er is een hint van een internationaal conflict waar Amerikanen zich natuurlijk weer tegen aan hebben bemoeid maar dat lijkt op een afstand plaats te vinden. Verder is er geen politie te bekennen, spelen politici, hackers noch multinationals een rol in het verhaal. En is geen schietwapen te bekennen. De stad ziet er cyberpunk uit, maar alle clichés van het genre zijn afwezig. Dit Berlijn is een geloofwaardige toekomst, een mix van nieuw en oud (zoals er met credits en papiergeld kan worden betaald), licht decadent, vrij en leefbaar.

Hier ligt het belang en het potentieel van Mute dat verder moet worden uitgewerkt. Wat deze wereld nodig heeft, is een nieuw narratief dat breekt met de conventies van de film noir en wraakfilm. Jones lukt dat nog niet maar het hoeft geen onmogelijke taak te zijn als men durft te breken met de duffe conventies van het Amerikaanse scriptschrijven, “het goede verhaal”. Er is nog een stap nodig en die ligt ten oosten van Berlijn in de zoekende traagheid en vervreemding van Tarkovski en Żuławski. Weimar 2.0 bereikt men via films als Possession, Welt Am Draht, Stalker.

9 opmerkingen:

  1. Interessant. Ik had aardig afkrakende recensies van Mute gelezen, maar heb zelf ook de indruk dat het een interessante film is die ik toch wel wil zien, zeker na het lezen van jouw impressie. Ik vond Moon in elk geval zeker de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij ziet iedereen elkaar weer hysterisch na te papegaaien. Op Letterboxd ook weer veel wannabe scriptschrijvers die het weer beter weten. Snap het zelf niet zo. Het is geen meesterwerk maar wel een interessante film. Waarschijnlijk mist men ook de slo-mo duiken met twee uzi's en CGI explosies. Anyway, gewoon op Netflix.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Waarschijnlijk mist men ook de slo-mo duiken met twee uzi's en CGI explosies." 😁 😁 😁

    Gewoon op Netflix, dat was nog niet tot me doorgedrongen. Zal hem gelijk aan m'n watchlist toevoegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de echte wereld zitten we nu al een tijdje in Weimar 2.0

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mute is daar gedeeltelijk een afspiegeling van. Dat hele "SF gaat eigenlijk over het heden" idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Interessant niettemin. Is hij in de zalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nee, direct voor Netflix gemaakt. Dat gaan we nog wel vaker meemaken: Annihilation waar ik me op had verheugd in de bioscoop gaat ook direct naar Netflix.

    BeantwoordenVerwijderen